بررسی تطبیقی برخی تشبیهات کتاب مزامیر با مفاهیم قرآنی
نویسندگان
چکیده
کتاب مزامیر منسوب به حضرت داوود(ع) و مشتمل بر تشبیهات فراوانی ازجمله تشبیهاتی دربارة خدا، انسان، گناه، گناهکار و مؤمن است، با وجود اینکه فقراتی از این کتاب، خداوند را به طور شایسته مورد خطاب قرار نداده و توصیف نکرده است اما م یتوان گفت که تشبیهات آن در بسیاری از موارد از لحاظ لفظ و معنی با قرآن کریم قابل انطباق است.تشبیه خداوند به پناهگاه و تشبیه گناه به باری سنگین و مشقت آور و تشبیه گناهکار به گیاه بی ثمر و تشبیه مؤمن به درخت پربار از جمله مشترکات مفهومی در تشبیهات کتابمزامیر و قرآن کریم است. اما تشبیه خدا به پدری مهربان که در فقرات متعددی از کتاب مزامیر مطرح شده جزء مواردی است که قرآن کریم به دلیل امکان توهم معنای ظاهریآن، از آن منع نموده است. وجه تمایز دیگر این دو کتاب درنحوة ترسیم ارتباط خدا و انسان است. در کتاب مزامیر این ارتباط به رابطة خدا با بنی اسرائیل منحصر شده و سعادت وشقاوت، مفهومی دنیایی یافته است. و همچنین عقوبت الهی به مفهوم محروم ساختن گناهکاران از مواهب مادی و یا مرگ و انقطاعشان از این دنیا محدود شده وبه تأثیر گناهبر جان آدمی و نیز عقوبت اخروی آن هیچ اشار های نشده است.
منابع مشابه
بررسى تطبیقى برخى تشبیهات کتاب مزامیر با مفاهیم قرآنى
کتاب مزامیر منسوب به حضرت داوود(ع) و مشتمل بر تشبیهات فراوانى ازجمله تشبیهاتى دربارة خدا، انسان، گناه، گناهکار و مؤمن است، با وجود اینکه فقراتى از این کتاب، خداوند را به طور شایسته مورد خطاب قرار نداده و توصیف نکرده است اما م ىتوان گفت که تشبیهات آن در بسیارى از موارد از لحاظ لفظ و معنى با قرآن کریم قابل انطباق است. تشبیه خداوند به پناهگاه و تشبیه گناه به بارى سنگین و مشقت آور و تشبیه گناهکار ب...
متن کاملبررسى تطبیقى برخى تشبیهات کتاب مزامیر با مفاهیم قرآنى
کتاب مزامیر منسوب به حضرت داوود(ع) و مشتمل بر تشبیهات فراوانى ازجمله تشبیهاتى دربارة خدا، انسان، گناه، گناهکار و مؤمن است، با وجود اینکه فقراتى از این کتاب، خداوند را به طور شایسته مورد خطاب قرار نداده و توصیف نکرده است اما م ىتوان گفت که تشبیهات آن در بسیارى از موارد از لحاظ لفظ و معنى با قرآن کریم قابل انطباق است. تشبیه خداوند به پناهگاه و تشبیه گناه به بارى سنگین و مشقت آور و تشبیه گناهکار ب...
متن کاملبررسی و تحلیل سکولاریزاسیون مفاهیم قرآنی
امروزه در جوامع اسلامی گروهی از دگر اندیشان با استناد به تعابیر و اسلوبهای بیانی قرآن تلاش مینمایند تا این کتاب مقدس را محدود به حصار زمان و مکان شبه جزیره زمان بعثت پیامبر اسلام(ص) نمایند، و در نتیجه مخاطباناش را تنها اعراب بدوی دوران جاهلی بخوانند! غافل از اینکه آنچه این جماعت بدان استناد میکنند، خود یکی از وجوه اعجاز قرآن حکیم است. بدانسان که خداوند از همان تعابیر و گفتمان و واژههای اع...
متن کاملبررسی و تحلیل سکولاریزاسیون مفاهیم قرآنی
امروزه در جوامع اسلامی گروهی از دگر اندیشان با استناد به تعابیر و اسلوبهای بیانی قرآن تلاش مینمایند تا این کتاب مقدس را محدود به حصار زمان و مکان شبه جزیره زمان بعثت پیامبر اسلام(ص) نمایند، و در نتیجه مخاطباناش را تنها اعراب بدوی دوران جاهلی بخوانند! غافل از اینکه آنچه این جماعت بدان استناد میکنند، خود یکی از وجوه اعجاز قرآن حکیم است. بدانسان که خداوند از همان تعابیر و گفتمان و واژههای اع...
متن کاملبررسی تطبیقی تعاریف فاصله قرآنی
فاصله، پدیدهای قرآنی در پایان آیات است. سخن درباره آن از دوران سیبویه (د 180ق) آغاز گردید، اما رمّانی (د 384ق) اولین کسی بود که به تعریف و بررسی آن پرداخت. از آن زمان تا کنون تعاریف زیادی از علمای فریقین درباره فاصله ارائه گردیده است، اما تعریف جامع و مانعی که به همه ابعاد فاصله پرداخته باشد، یافت نمیشود. به دلیل اهمیّت و ضرورت وجود تعریف دقیق، لازم است ضمن بازخوانی و بررسی تطبیقی تعاریف «فاصله...
متن کاملبررسی و تحلیل سکولاریزاسیون مفاهیم قرآنی
امروزه در جوامع اسلامی گروهی از دگر اندیشان با استناد به تعابیر و اسلوب های بیانی قرآن تلاش می نمایند تا این کتاب مقدس را محدود به حصار زمان و مکان شبه جزیره زمان بعثت پیامبر اسلام(ص) نمایند، و در نتیجه مخاطبان اش را تنها اعراب بدوی دوران جاهلی بخوانند! غافل از اینکه آنچه این جماعت بدان استناد می کنند، خود یکی از وجوه اعجاز قرآن حکیم است. بدان سان که خداوند از همان تعابیر و گفتمان و واژه های اع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه دین پژوهی و کتابشناسی قرآنی فدکناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت
ISSN
دوره 2
شماره 7 2012
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023